Premii UNITER pentru actriţa Oana Pellea şi Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu  

Gala Premiilor UNITER va avea loc pe 27 mai, la Sala “Ion Caramitru” a Teatrului Naţional “I.L Caragiale” din Bucureşti, iar printre artiştii cărora li se recunosc meritele la această ediţie, a XXXII-a, se numără actriţa Oana Pellea şi actorul Dan Condurache, care vor primi premii “pentru întreaga activitate”. Premiul preşedintelui UNITER va fi oferit Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu pentru cele 30 de ediţii.

 


Senatul UNITER – Consiliul Director acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER Premiul de Excelenţă “Ion Caramitru”, Premiile pentru Întreaga Activitate şi Premiile Speciale, pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a membrilor Senatului UNITER, în şedinţa din data de 26 februarie.
Astfel, premii pentru întreaga activitate vor mai primi regizorul Petrică Ionescu, scenografa Viorica Petrovici şi criticul Miruna Runcan, potrivit informaţiilor de pe site-ul UNITER. Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru” îi va fi oferit actorului Valer Dellakeza “pentru o carieră excepţională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul ‘Bros’, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii”.
Premii speciale vor fi oferite actorilor Rodica şi Mugur Prisăcaru – “pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete”, Operei Comice pentru Copii din Bucureşti – “pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr”, şi Centrului Cultural Municipal George Coşbuc Bistriţa – “pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale La câţiva oameni distanţă de tine, spectacol în regia lui Radu Afrim şi Tinereţe fără bătrâneţe, workshop condus de Silviu Purcărete”.

Premiul preşedintelui UNITER va fi oferit Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu pentru cele 30 de ediţii.

Pentru a XXXII-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Cristina Rusiecki şi Octavian Szalad, iar spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.

NOMINALIZĂRI

 

Categoria “Cel mai bun spectacol”:

1978 de Simona Semenič, regia Tomi Janežič, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara;

„Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;

„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe;

„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti.

Categoria “Cea mai bună regie”:

Hunor Horváth pentru regia spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană;

Irisz Kovacs pentru regia spectacolului „TSCHICK. De ce am furat maşina”, dramaturgia Rudolf Herbert, Teatrul German de Stat Timişoara;

Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, Teatrul Metropolis Bucureşti;

Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali şi Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca;

Natasza Sołtanowicz pentru regia spectacolului „Anomalia” de Joanna Kowalska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.

Categoria “Cea mai bună actriţă în rol principal”:

– Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti;

Erzsébet B. Fülöp pentru rolul Márta Kovács din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”;

Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti;

Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti;

Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Mic Bucureşti.

Categoria “Cel mai bun actor în rol principal”:

– Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti;

 Şerban Gomoi pentru rolul Don Juan, fiul lui Don Louis din spectacolul „Don Juan” de Moliere, Teatrul „Nottara” Bucureşti;

Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, Teatrul Metropolis Bucureşti;

Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.

Cea mai bună actriţă în rol secundar:

Crenguţa Hariton pentru rolul Stareţa Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, Teatrul „Nottara” Bucureşti;

Mădălina Muşat pentru rolul din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe;

Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.

 

Cel mai bun actor în rol secundar:

Miklós Bács pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Móricz Zsigmond, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca;

Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa;

Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, Teatrul „Maria Filotti” Brăila;

Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Moliere, Teatrul „Nottara” Bucureşti.

Cea mai bună scenografie:

Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenič, regia Tomi Janežič, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara;

Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”;

Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Joanna Kowalska, conceptul, regia, muzica, coregrafia Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.

La categoria Premiul pentru critică de teatru au fost nominalizaţi Oltiţa Cîntec, Mirela Patureau şi Irina Wolf.

Categoria Debut:

Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa;

Ármin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”;

Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Édouard Louis, regia Andrei Măjeri, Teatrul Metropolis Bucureşti.

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: 

No worries, Cătălinicika! de Adelina Toma, Radio Guerilla;

Numai pentru totdeauna de Ana Creţu, Radio Guerilla;

„Orbis” de Alina Pietrăreanu, George Ciucă şi Adrian Ionescu, regia Alina Pietrăreanu, Asociaţia Şangri-La Artistic Ground şi Teatrul Naţional Radiofonic; „Paralelipiped” de Cosmin Teodor Pană, Radio Guerilla;

„Vara în care mama a avut ochii verzi” după romanul omonim de Tatiana Ţibuleac, dramatizarea şi adaptarea radiofonică Magda Duţu, regia artistică Diana Mihailopol, Societatea Română de Radiodifuziune.

Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută:

„Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă (FOTO), regia Doru Vatavului, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca;

„Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”;

„Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul Metropolis Bucureşti.

Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii:

„Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi;

„Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugene Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – François Auber, regia Cristian Mihăilescu, Opera Comică pentru Copii Bucureşti;

„Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, direcţia de scenă Selma Dragoş, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti.
Cea mai bună muzică originală şi sound design:
Grzegorz Bieńko pentru aranjamentele muzicale şi sound designul din „Anomalia” de Joanna Kowalska, un spectacol de Natasza Sołtanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova;

Tibor Cári pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklós”;

Adrian Piciorea pentru muzica şi sound designul din spectacolul „(R)evoluţie”. Ghid de supravieţuire în secolul XXI de Yael Ronen şi Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, Teatrul Excelsior Bucureşti; The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivaškevičius, regia Oskaras Koršunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.

Cel mai bun video design:

Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi;

Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;

Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoş Alexandru Muşoiu, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe.

Cel mai bun lighting design:

Michael Bischoff pentru lighting designul spectacolului „Woyzeck” de Georg Büchner, regia Hunor Horváth, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană;

Botond Nagy pentru lighting designul spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Ágnes Kali şi Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca;

Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”.

(Ilona Farkas)

Ne poți asculta și aici: