Bizar de Cluj: virajul pe linie continuă și banda de bus, fără bus. Viceprimar: „Vom remedia!”

Două situații bizare din traficul clujean au creat nedumerire sau chiar iritare în rândul a numeroși clujeni: virajul de stânga marcat cu linie continuă de pe Bulevardul 21 Decembrie, din fața bisericii Sfântul Petru și o mini-bandă dedicată autobuzelor dar nepracticabilă pe strada George Barițiu, creată prin „tăierea” unei benzi de la mașini.

Majoritatea autobuzelor nu pot folosi în mod corespunzător banda care le-a fost dedicată, dar nici mașinilee nu au acces (stânga). Șoferii sunt nevoiți să întoarcă pe un marcaj trasat eronat, după cum admite și Primăria, pe Bd 21 Decembrie (dreapta). FOTO / O.C.
Majoritatea autobuzelor nu pot folosi în mod corespunzător banda care le-a fost dedicată pe strada Barițiu, dar nici mașinile nu au acces (stânga). Șoferii sunt nevoiți să întoarcă pe un marcaj trasat eronat, după cum admite și Primăria, pe Bd 21 Decembrie (dreapta). FOTO / O.C.

 

EBS Radio a cerut explicații din partea Primăriei Cluj-Napoca, iar viceprimarul Dan Tarcea ne-a declarat că ambele situații vor fi remediate, până vineri.

Problema apărută cu virajul la stânga din fața bisericii Sfântul Petru din Mărăști a fost semnalată recent pe grupul de Facebook Info Trafic, stârnind reacția a numeroși șoferi.

“Atenție pentru toți colegii care, în timpul lucrarilor de pe 21 Dec, mergeau înspre centru și trebuia să se întoarcă după parcarea din fața BRD (fosta, ca cel mai probabil apar bancute unde să stăm la aer curat între sensuri, că parcari sunt destule), ca să ajungă pe Dorobantilor, în spate la Piața Mărăști sau în față la piață… s-a trasat drumul și ghiciți cum…cu linie continuă, asta inainte de-a finaliza banda de luat la stânga. S-au gandit cei de la infrastructură ca un ocol pe str Pitești nu strică nimănui iar încălcările marcajului, doar bine bugetului de stat! (cei care veniți de pe Bucuresti, trebuie să meregeti pe Paris ca să puteți ajunge în acele zone sau iesiți pe Buftea și mergeti pe Pitești! Asa ca atentie la neatenție!”, a scris Marius Pop, unul din administratorii grupului amintit.

Cei care au reacționat fie au transmis și ei că nu înțeleg rațiunea deciziei și ironizau situația, fie se întrebau dacă vor fi amendați pentru că au încălcat marcajul. Oamenii s-au îndemnat unii pe alții să sesizeze Primăria.

Viraj continuu, pe linia continuuă

Situația la fața locului, unde EBS Radio a fost, este următoarea: în zona din fața bisericii Sfântul Petru va fi amenajată o piațetă, care va fi amenajată inclusiv pe locul parcării din trecut. Piațeta este întreruptă de o bandă pentru viraj la stânga, care nu poate fi accesată însă acum, zona fiind în șantier. Ei bine, șoferii care se deplasează pe sensul spre centru și vor să revină spre Piața Mărăști trec acum pe la capătul piațetei – unde marcajul este însă continuu, ba mai mult sunt chiar două linii continue.

Alternativa de deplasare, indicate mai sus, sunt mult prea complicate, astfel că șoferii virează stânga, așa cum erau obișnuiți și în trecut și cum le va fi permis de altfel și după finalizarea lucrărilor. Doar că sunt puși în situația ingrată de a călca linia continuă.

Pe de altă parte, în cazul unui accident rutier, conducătorul auto ar putea fi incriminat pentru că a încălcat linia continuă respectivă. Puteți asculta mai jos câțiva șoferi pe care i-am intervievat la fața locului:

„A fost o eroare, liniile continue vor fi șterse!”

L-am contactat pe viceprimarul Dan Tarcea pentru a cere o explicație legată de această situație și a întreba cum poate fi remediată:

“Se vor șterge liniile continue, pentru că din eroare s-au făcut, astăzi până la ora 20 vor fi șterse, astfel încât să se poată face virajul înepând de astăzi; când va fi gata tot proiectul lucrurile vor fi foarte clare și se va putea intra într-o normalitate în ce priveșlte traficul din zonă”, ne-a declarat viceprimarul Dan Tarcea.

Găsirea unei soluții, la o problemă care de altfel putea fi evitată încă din start, prin marcarea corespunzătoare a străzii, este cu atât mai importantă cu cât șantierul viitoarei Piațete va dura până în primăvară, termenul de finalizare al întregului proiect de pe Bulevard ul 21 Decembrie fiind aprilie 2022.

“Lucrările de pe Bulverad trebuie finalizate până în aprilie 2022. În privința traficului și banda de rulare este gata, sunt marcajele provizorii, la primăvară vor fi făcute marcajele permanente, cu bicomponent, vremea nu permite acum să facem aceste marcaje. Mai sunt câteva puncte nevralgice, în zona magazinului Sora, unde până în 17 decembrie vor mai fi unele restricții, după care și acolo traficul va intra în normal. Mai sunt de făcut finisaje la trotiuare, mai sunt și stâlpi de pe care trebuie demontate și amplasate în subteran cabluri. Și în privința Piațetei termenul rămâne aprilie 2022, pentru că mai trebuie făcute inclusiv plantări de arbori, mai este o parte de organizare de șantier pentru că trebuie să își pună undeva materialele care le folosesc pe șantier, deci probabil că la anul va fi finalizată și acea piațetă, odată cu termenul asumat prin contract”, a spus viceprimarul.

Bandă de bus nepracticabilă pe Barițiu

Mini-banda de autobuze de la capătul estic al străzii George Barițiu a fost creată la începutul lunii august, prin eliminarea uneia dintre cele trei benzi de defluire din intersecție destinate autoturismelor. Asta după ce mai multe linii de autobuz au fost deviate pe aici ca urmare a creării unui culoar dedicate de transport public pe Splaiul Indepnedenței.

Banda de bus a vizat în special linia metropolitană M 26, Cluj-Napoca – Florești, al cărei traseu a fost modificat și care urma să vireze drepata pe Regele Ferdinand. EBS Radio a relatat la acea vreme despre faptul că virajul autobuzelor de pe banda respectivă era imposibil, astfel că acestea erau nevoite să folosească banda din mijloc.

Începând din octombrie, Compania de Transport Public a operat o nouă modificare a traseului M 26 care își continuă acum parcusul de pe Barițiu spre Piața Mihai Viteazu, înconjoară cinematograful Florin Piersic și abia apoi virează pe Regele Ferinand.

Chiar dacă se deplasează pe direcția înainte, banda dedicată de lângă bordură nu este utilizabilă de către majoritatea autobuzelor, întrucât pentru deplasarea în față este necesar un ușor viraj stânga, care este mai dificil de realizat pentru mijloacele de transport public și ar incomoda în plus șoferii care circulă în față de pe celalalte benzi.

Astfel, atât M 26 cât și majoritatea liniilor urbane, 44 sau 26 se încadrează pe banda din mijloc. Banda de bus e practic nefolosită, deși practic autoturismelor li s-a „tăiat” acea bandă tocmai în scopul respectiv. Tocmai de aceea unii șoferi ignoră marcajul și se încadrează pe banda marcată cu BUS.

Am întrebat mai mulți de șoferi cât de justificată este în aceată situație o bandă de bus nepracticabilă:

 

Banda va putea fi folosită la liber

Banda de bus va putea fi folosită din nou de șoferi, începând chiar de săptămâna aceasta, a spus Dan Tarcea:

“Acolo au fost câteva modificări successive, să vedem dacă autobuzul poate să vireze la dreapta fără probleme. Banda aceea de mers înainte va putea fi folosită începând de mâine (vineri, n.red.) de către toate mașinile, autobuz și de către traficul general. Practic trebuie șters doar un singur marcaj, de autobz și va putea fi folosită banda la comun și de către mașini și de autobuze și de către cei care sunt cu bicicletele”, a spus edilul.

În privința deplasării cu bicicleta, el a precizat că pista de pe stradă va fi modificată odată cu proiectul de modernizare al parcului I.L. Caragiale.

„Așa e când se iau decizii din birou!”

L-am întrebat pe viceprimar de ce soluțiile din trafic care se dovedesc în mod evident nefezabile nu sunt fundamentate mai bine “din fașă”:

„Una este când desenezi în birou și alta când vezi la fața locului, noi am făcut probele și cu autobuzele acolo, traficul e într-o continuă dinamică, cine doar desenează din birou are mari erori, lucrurile sunt în dinamică, în mișcare, ne adaptăm condițiilor din trafic. Una e ce gândim în birou chiar dacă se dovedește de multe ori corect, dar mai sunt și elemente de detaliu care le poți stabili doar la fața locului; de aceea sunt și acele dispoziții de șantier care arată că poți să te adaptezi la realitatea din teren”, a spus Dan Tarcea.

Rămâne de văzut dacă Primăria clujeană va fi mai consecventă pe viitor cu ancorarea deciziilor în realitățile din teren.

Ovidiu Cornea

Ne poți asculta și aici: