Crearea unui culoar dedicat tramvaiului și chiar autobuzelor pe Splaiul Independenței din Cluj-Napoca, între Cluj Arena și strada Barițiu, continuă politica administrației de prioritizare a transportului public în oraș, dar îi pune din nou „pe jar” pe șoferi, deranjați că nu li se oferă suficiente alternative de deplasare.
Mai mult, culoarul dedicat tramvaiului pe Splaiul Independenței, în sensul de deplasare spre centru, ar putea veni “la pachet” cu alte modificări rutiere în zonă: sens unic permanent pe strada Cardinal Iuliu Hossu (fosta stradă Pavlov) și devierea pe culoarul de tramvai nou creat a unor linii de autobuz.
Inițiativa de creare a culoarului dedicat tramvaiului, anunțată public recent de primarul Emil Boc. a fost tema de discuție a emisiunii Forum EBS de joi, 17 iunie. Am fost în zona “cu pricina” și am cerut părerea șoferilor și a utilizatorilor de tramvai. Am coroborat apoi opiniile lor cu vocea specialiștilor.
În partea a doua a emisiunii viceprimarul Dan Tarcea a detaliat argumentele care stau în spatele acestui demers, pașii care sunt de făcut și ce beneficii poate aduce, în optica administrației.
“Vom impune un culoar dedicat pentru transportul public!”
“Vom crea o zonă dedicată pentru transportul în comun cu tramvaiul, de la strada Coșbuc până pe Barițiu. Vom gândi un culoar, întrucât nu e normal ca 300 de oameni într-un tramvai să stea în spatele unei mașini în care se află una sau cel mult două persoane. Acolo, prin discuțiile pe care le vom avea în Comisa de Circulație, vom impune un culoar pentru transportul public, pentru tramvai și autobuz. Încet dar sigur, transportul public va avea prioritate în toate zonele orașului, așa cum deja o are (în unele zone, n.red.). Asta este calea alternativă, nimeni nu va fi oprit să circule cu mașina, dar va circula de două ori mai greu decât cu mijloacele de transport în comun, care vor avea un traseu mult mai bine asigurat și articulat, atât în zona centrală, cât și în alte zone ale orașului”, a anunțat de curând primarul Emil Boc, într-o intervenție înaintea ședinței Consiliului Local de miercuri, 16 mai.
Soluții pentru ‘la noi’, nu „ca în Occident”
Am fost la fața locului și am întrebat mai mulți șoferi care așteptau în coloană la semaforul situat vizavi de Opera Maghiară cum văd inițiativa. Înainte de semaforul amintit este una din zonele unde traficul rutier înspre centru se “gâtuie”, iar coloana de mașini care înaintează de pe Splaiul independenței (strada care străbate malul sudic al Someșului, de la Podul Garibaldi până la Opera Maghiară, n.red.) ajunge adeseori până la podul Napoca. Deplasarea mașinilor spre zona centrală se face pe linia de tramvai, astfel că acesta se intercalează în coloana de mașini.
“Având în vedere că traficul aici e unul semnificativ, din punctul meu de vedere nu e o soluție; nu sunt specialist să pot oferi una, dar va fi foarte greu dacă se va aglomera și mai tare aici”, ne-a spus un conducător auto. „Eu zic că nu e o idee bună, se va aglomera zona; să se implice să realizeze centura și două parcări mari la intrările în oraș, ca oamenii să își lase mașinile acolo, după care vin și își rezolvă problemele. Altfel, toate lumea care traversează orașul (cu mașina, n.red.) trece prin centru. Încă studenții nu sunt veniți, mulți încă lucrează de acasă, dar când încep să se miște se blochează. Autoritățile încearcă să facă, dar nu sunt soluții viabile, de la an la an sunt tot mai multe mașini, se construiește peste tot, e greu”, ne-a spus un taximetrist.
“Susțin prioritizarea transportului public, dar omul își lasă mașina acasă dacă are variante. Sunt multe familii cu copii mici în Cluj, școlile nu sunt lângă locuință, poate nu e în apropiere nici stație de autobuz sau tramvai. Își duc copiii la școală, partenerul la serviciu… nu e ca în America, unde autobuzul îți ia copilul din fața casei și îl duce la școală, aici copiii dintr-un bloc merg la zece școli diferite. Nu se poate implementa ce e în Occident la noi, politicienii trebuie să gândească ca la noi, nu ca în Occident”, a adăugat un alt taximetrist.
“O să fie mai aglomerat, deja s-a făcut sens unic pe Pavlov (temporar în primă fază, n.red.), oricum ajungi mai repede cu transportul public decât cu mașina. Dar dacă transporți marfă, ca mine, nu ai încotro”, ne-a declarat șoferul unei firme de distribuție.
“Nu sunt de aici, dar orașul acesta e foarte aglomerat”, a rezumat un conducător auto aflat în tranzit la Cluj. Declarațiile celor intervievați, mai jos:
Utilizatorii de transport public, empatici față de șoferi
Am cerut și părerea câtorva utilizatori ai tramvaiului, care tocmai coborau sau îl așteptau în stația de la Opera Maghiară. Paradoxal, chiar dacă utilizează aproape zilnic mijloacele de transport public, chiar și acestea îi compătimesc pe șoferi, în lipsa alternativelor de deplasare rutieră.
Ce ne-au declarat, mai jos:
“De ce să iei tramvaiul, dacă stă la semafor cât mașina?”
Pentru ca traseul tramvaiului și al celorlalte mijloace de transport public să fie mai rapid este util ca acesta să aibă prioritate în trafic, susține conferențiarul Titus Man, decanul Facultății de Geografie din UBB, cercetător în domeniul transportului public:
“În momentul de față tramvaiul e ciudat: dacă stai la semafor, fie că ești în autoturismul personal, fie în tramvai, te afli cam în același loc, doar pe anumite porțiuni diferă situația”, a spus specialistul. Punctual, transformarea culoarului dintre Cluj Arena și strada Barițiu într-un culoar dedicat pentru tramvai va fi utilă pentru încurajarea transportului public, însă rămâne de văzut dacă va și avea un impact, în sensul în care să îi determine cel puțin pe unii dintre clujeni să folosească tramvaiul în locul mașinii personale, a adăugat el.
„Benzi comune cu autobuzul, separare de trafic”
Tramvaiul trebuie totodată mai bine corelat cu celelalte mijloace de transport public, ne-a spus la rândul său inginerul Tudor Măcicășan, consultant în mobilitate urbană:
“Cumva nu reușim nici să îl separăm de trafic, chestie de bun simț și absolut necesară, nici să îl prioritizăm, nici să îi facem, de regulă, stații comune cu transportul de suprafață. Din câte cunosc eu, singurul loc unde atât tramvaiul cât și autobuzul opresc la aceeași bordură, este la gară”, a afirmat Măcicășan.
El susține că asumarea unor măsuri concrete de mobilitate țin și de “asumarea politică” pe această temă. Este preferabil ca autoritățile locale să urmeze tendințele din Vestul Europei, unde transportul public câștigă teren, la propriu, în fața mașinii și nu cele din unele zone din Europa de Est. Acolo există cazuri în care au fost desființate benzi de tramvai, pentru a crește numărul de benzi dedicate autoturismelor, a mai adăugat Măcicășan.
“Tramvaiul, în timp ce poate circula pe un culoar total dedicat și potențial înierbat, poate circula foarte bine și pe un culoar comun cu celelalte mijloace de transport de suprafață, autobuze și trolee, pe același culoar dedicat și cu stații comune. Este o dorință manifestată încă din 2015 în Pactul de Mobilitate și despre care se discută acum și la nivelul Primăriei”, a spus el.
„Tramvaiul stă și de 4-5 ori la semafor pe această porțiune!”
În partea a doua a emisiunii, viceprimarul Dan Tarcea a oferit detalii pe tema culoarului dedicat tramvaiului, între Cluj Arena și Opera Maghiară, pe sensul de deplasare spre centru:
“Lucrăm la acest proiect de mai demult, ca să îl putem prezenta în Comisia de Circulație și să luăm o decizie împreună cu specialiștii. Este necesar să decongestionăm și să eliberăm toate căile unde avem mijloace de transport în comun, iar în zona de care discutăm avem tramvaiul. Tramvaiul stă și câte 4-5 cicluri de semafor pe acest interval. Cei care folosesc acest mijloc de transport în comun pierd foarte mult timp stând în tramvai; nu putem să avem un oraș care să fie prietenos în același timp și cu transportul în comun și cu mijloacele alternativele și cu mașinile”, a spus Dan Tarcea.
Este această porțiune de traseu cea mai problematică pentru deplasarea tramvaiului? „Sunt mai multe astfel de zone din Mănăștur până spre centru, dar cea de la podul Garibaldi la Opera Maghiară este cea mai aglomerată, este zona unde tramvaiul pierde foarte mult timp; mai sunt unele zone pe Bulevardul Muncii, dar de eventuale modificări acolo vom putea discuta într-o etapă ulterioară”, a spus Tarcea.
Culoarul dedicat tramvaiului de pe Splaiul Independenței ar urma să funcționeze doar spre centru, întrucât în sens opus pe lângă banda de tramvai mai există o bandă rutieră, iar aglomerațiile din trafic nu sunt atât de mari, a menționat viceprimarul.
El a reiterat poziția administrației locale, de a prioritiza în tot orașul transportul în comun și cel alternativ, cu bicicleta, trotineta și chiar mersul pe jos. Abia apoi vin facilitățile pentru mașini, a spus edilul. Este soluția găsită și de orașe mult mai dezvoltate din Vestul Europei, a explicat el.
Cu ce ar putea veni „la pachet” culoarul de tramvai: sens unic pe Pavlov și autobuze
Anticipata creare a culoarului dedicat tramvaiului pe porțiunea Splaiului Independenței între intersecțiile cu străzile George Coșbuc și George Barițiu ar urma să fie introdusă pe ordinea de zi a Comisiei de Circulație a Primăriei Cluj-Napoca – de unde fac parte mai mulți specialiști și reprezentanți a diverse instituții, inclusiv din partea Poliției Rutiere – „la pachet” cu alte modificări. Mai exact, permanentizarea sensului unic de pe strada Cardinal Iuliu Hossu (fosta Pavlov) și mai ales introducerea pe noul culoar de tramvai și a unor linii de autobuz. De altfel, în apropierea de intersecția străzii Coșbuc cu Splaiul Independenței au fost amenajate deja două stații de transport public, nedate în folosință încă.
„Este una din variante, ca și Pavlov să fie stradă cu sens unic, trebuie să existe o alternativă și pentru cei care locuiesc în Grigorescu sau Plopilor (în momentul în care dispare posibilitatea deplasării spre centru pe Splaiul Independenței, n.red.) să aibă un acces cât mai facil spre zona centrală. De aceea cred că trebuie să luăm în tandem această decizie, dar repet, vom analiza în Comisia de Circulație această decizie”.
Dan Tarcea a admis că este în analiză și posibilitatea suprapunerii pe culoarul dedicat tramvaiului a unor linii de autobuz.
„Analizăm și această posibilitate, să vină pe aici unele rute din Grigorescu, încât pe acea bandă dedicată de tramvai să poată circula și alte mijloace de transport public, mai exact autobuze, că troleele nu pot circula pe acolo. Luăm așadar în calcul inclusiv devierea unor autobuze pe acea zonă, pentru a câștiga timp și cei care folosesc autobuzele”, a spus viceprimarul orașului.
Nu mai devreme de 31 iulie
El nu a oferit o dată pentru transformarea culoarului de pe Splaiul Independenței într-unul dedicat tramvaiului, dar a dat de înțeles că decizia nu va fi tergiversată foarte mult timp și a precizat că implementarea în sine nu este una complicată. În principiu, nu va fi făcută vreo transformare înainte de finalizarea lucrărilor de pe străzile Pavlov – George Coșbuc – Vasile Alecsandri și Sindicatelor, care au ca termen de finalizare 31 iulie.
Puteți asculta discuția integrală cu Dan Tarcea de la Forum EBS, în partea a două a emisiunii, disponibilă mai jos. Viceprimarul a mai vorbit și despre eficiența de până acum a benzilor dedicate, unde ar mai putea fi implementate acestea, importanța unor linii care să conecteze cartierele, dar și motivele pentru care edilul ezită să renunțe la mașină ori să o utilizeze mai puțin.
Ovidiu Cornea