Cum se poate aerisi traficul Clujului cu peste 200.000 de mașini?

Peste 170.000 de mașini, dintre care peste 136.000 de autoturisme, sunt înmatriculate în Cluj-Napoca. Numărul real de autovehicule din oraș trece de fapt de 200.000, susțin autoritățile. Cât de problematică este proporția de 1 autovehicul la mai puțin de 2 locuitori și cum poate deveni transportul public o alternativă reală pentru posesorii de mașini au fost temele celei mai recente ediții a emisiunii Forum EBS.

Din cele peste 170.000 de autovehicule înmatriculate în Cluj-Napoca, aproximativ 3 sferturi aparțin unor persoane fizice. Foto Arhivă

 

Invitații emisiunii realizate de Ovidiu Cornea au fost viceprimarul Dan Tarcea, inginerul Tudor Măcicășan, specialist în mobilitate urbană și conferențiarul Titus Man, de la Universitatea Babeș-Bolyai, implicat într-o amplă cercetare legată de îmbunătățirea serviciilor de transport public în oraș.

Peste 170.000 de autovehicule înmatriculate în Cluj-Napoca

În iunie 2021 erau înmatriculate în Cluj-Napoca peste 170.000 de autovehicule, dintre care aproape 134.000 de autoturisme (peste 2.000 dintre acestea, hibride și electrice, n.red.), conform datelor la zi, puse la dispoziție de Direcția de Taxe și Impozite Locale a Primăriei clujene. La o populație de peste 337.000 de locuitori, potrivit datelor oficiale disponibile, rezultă un raport de 1 autovehicul la mai puțin de 2 locuitori, incluzându-i aici și pe cei care nu au dreptul de a șofa.

Potrivit specialiștilor, în ultimii ani s-au înmatriculat în medie între 3.000 și 6.000 de autovehicule pe an, cu un vârf de 8.000 de autovehicule înmatriculate în 2018.

Peste 200.000 de mașini în Cluj-Napoca?

Pe lângă cele 170.000 de autovehicule înmatriculate efectiv în municipiu, în oraș circulă numeroase autoturisme în leasing, înmatriculate în București, Ilfov, sau în alte județe, mașinile studenților, care în mod obișnuit, ajung începând din toamnă la aproximativ 20.000, plus mașinile care tranzitează orașul, a subliniat la Forum EBS viceprimarul Dan Tarcea. Astfel, numărul total al autovehiculelor chiar depășește 200.000, circa dublu față de 2010, a mai spus el.

„Nu le putem interzice clujenilor să își cumpere mașini, putem descuraja folosirea acesteia!”

“Din păcate nu putem să controlăm acest fenomen pentru că noi ca autoritate publică locală nu putem să le interzicem clujenilor să își cumpere mașină, de aceea nu putem să controlăm numărul de mașini pe care îl avem la nivelul municipiului Cluj-Napoca. În schimb, putem să venim cu politici în ceea ce privește descurajarea folosirii mașinii în municipiul Cluj-Napoca și una din aceste politici este încurajarea transportului în comun, am făcut investiții mari în transportul în comun, este singura alternativă ca să avem un oraș mai puțin poluat, mai puțin aglomerat. Străzile pe care le avem nu fac față numărului de mașini și chiar dacă vom lărgi străzile din zona centrală ele în șase luni vor fi pline de mașini, pentru că se obișnuiește și se generează un automatism de a folosi mașina”, a spus la Forum EBS viceprimarul Dan Tarcea.

În condițiile în care și numărul de parcări cu abonament disponibil la Cluj, de aproximativ 40.000, este insuficient în comparație cu totalul autoturismelor, utilizarea și chiar deținerea mașinii devine tot mai problematică, a arătat Tarcea. „La o scară de bloc cu 10 apartamente, sunt 15 mașini, ori parcările acestor blocuri au fost proiectate pentru un număr mult mai mic de autovehicule”.

„Trebuie să ne schimbăm cu toții mentalitatea, începând cu noi cei care suntem temporar la conducerea Primăriei și terminând cu cei care vin în municipiul Cluj-Napoca, clar să încercăm să folosim mai mult mijloacele de transport alternativ, fie că discutăm de bicicletă, trotinetă, sau de ce nu, mersul pe jos”.

„Nu deținerea mașinii, ci utilizarea ei zilnică este problema!”

Parte a doua a emisiunii Forum EBS a fost dedicată dezbaterii cu cei doi specialiști invitați, Tudor Măcicășan, inginer, specialist în mobilitate urbană și Titus Man, conferențiar universitar și cercetător pe tema transportului public, la UBB. Ascultați mai jos argumentele și explicațiile lor pe tema numărului de mașini din oraș, a modului în care poate fi redus tranzitul auto, care este viitorul mobilității într-un oraș precum Cluj-Napoca și cum pot deveni mijloacele alternative, inclusiv transportul public, mai atractive:

Mașina se va dovedi în continuare indispensabilă celei mai mari părți a populației, pentru anumite activități, astfel că nu deținerea unui autoturism este problematică, ci utilizarea sa zilnică, a afirmat în cadrul emisiunii Tudor Măcicășan, specialist în mobilitate urbană:

„În timp ce noi nu ne apropiem încă de car ownership a Europei (numărul de mașini raportat la populație, n.red.) problema este modul în care ne-am obișnuit să le folosim, adică zilnic, pentru drumuri la serviciu și înapoi și asta dăunează orașului, traficului, cu generare de poluare și calității vieții. În măsura în care obiceiurile de mobilitate a populației se vor schimba, iar mașina să își păstreze rolul greu de înlocuit pentru vacanțe și cumpărături mari, în familie, dar în niciun caz pentru utilizare zilnică, putem avea un oraș sănătos și degrevat de mașini, chiar și în condițiile car ownership-ului în continuă creștere”, a spus Măcicășan.

El este de părere că orice alternativă la mașina folosită zilnic este binevenită, fie că vorbim de bicicletă, mersul pe jos sau transportul în comun. Măcicășan a subliniat că o parte însemnată a traseelor CTP urmează itinerarii de acum 30 de ani și că unele rute de transport public ar trebui reconfigurate și adaptate mai bine în zonele cu creștere a numărului de firme sau de locuințe.

„Numărul de mașini va trebui să scadă, chiar dacă are câteva atuuri invincibile!”

Continuarea proiectului de benzi dedicate pentru transportul public, până se va ajunge la acoperirea întregii lungimi a axei Est-Vest a orașului rămâne în continuare principala direcție pe care trebuie să se dezvolte mobilitatea în Cluj-Napoca, este de părere conferențiarul universitar Titus Man, de la Facultatea de Geografie a UBB. El este implicat, alături de o echipă de alți cercetători din universitatea clujeană într-un proiect care urmărește optimizarea transportului public din oraș.

„E foarte greu să înlocuiești de transportul door to door oferit de autoturismul personal. Plec de acasă, duc copilul la școală rămâne la școală, merg la locul de muncă al partenerului îl las la locul de muncă, apoi merg la locul meu de muncă, unde dacă am și deja este invincibil transportul personal. E nevoie și de oferirea de spații, pentru că și dacă las mașina acasă, în Cluj sunt aproximativ 40.000 de locuri de parcare la 138.000 de autoturisme, așadar, ok, las mașina acasă dar și aici ocupă spațiul public”, a spus Titus Man. El a spus, în acest sens, că este nevoie de politici de descurajare chiar a mașinii, dar pentru asta alternativele trebuie să poată oferi trei beneficii principale, „timp mai scurt de deplasare, distanțe mai scurte de deplasare și cost”.

Ascultați mai jos și prima parte a emisiunii Forum EBS, al cărei invitat a fost viceprimarul Dan Tarcea și aflați cum comentează autoritățile evoluția de la an la an a numărului de autovehicule din oraș:

Ovidiu Cornea

 

 

Ne poți asculta și aici: