Numărul de călători care așază metroul dorit la Cluj lângă Torino și Toulouse, sub semnul întrebării

Estimarea numărului de călători pentru metroul ușor de Cluj, peste 160.000 zilnic, comparabil cu orașe precum Torino sau Toulouse, este pus sub semnul întrebării de datele oferite de specialiști care au studiat cifrele mobilității cu transportul public din oraș. Asta în condițiile în care metroul va deservi doar axa Est-Vest, Cluj-Napoca Florești, iar pe toate liniile CTP din zona metropolitană a Clujului au fost contorizate înainte de pandemie „doar” puțin peste 130.000 de călătorii zilnice.

Metroul de Cluj a fost subiectul emisiunii Forum EBS de joi 25 noiembrie, realizate de Ovidiu Cornea. Invitații săi au fost decanul Facultății de Geografie din UBB, Titus Man și inginerul Tudor Măcicășan, specialist în mobilitate urbană.

Aceștia au vorbit despre cât de așteptat sau nu era din punct de vedere al soluțiilor de mobilitate realizarea unui pas concret – studiul de fezabilitate – pentru metrou la Cluj, cât de fezabilă este realizarea efectivă a proiectului, ce se va întâmpla cu traficul clujean până la eventuala concretizare a acestuia și dacă girul consultantului UE Jaspers este o garanție că proiectul reprezintă soluți la problemele de mobilitate ale orașului.

132.000 de călătorii pe tot CTP-ul, înainte de pandemie

Un subiect fierbinte a fost cel al numărului de călători estimați a fi transportați de viitorul metrou. Potrivit inginerului Ionel Oprea, parte a echipei care a realizat SF-ul, metroul clujean va duce 164.000 de călători zilnic, ceea ce îl plasează lângă metrouri precum cele din Torino, Italia, sau Toulouse, Franța și cu cifre de trei ori mai mari decât orașele italiene Genova și Brescia.

Chiar dacă metroul este gândit să ducă prin natura sa un număr mare de călători, estimările sunt discutabile, consideră Titus Man, care împreună cu colegii săi de la Centrul de Studiere a Datelor din UBB au analizat în cadrul unui studiu realizat înainte de pandemie, cifrele transportului public din oraș. De altfel o echipă de cercetători a UBB a fost contractată pentru a studia îmbunătățirea sistemului de transport public în oraș:

„Noi când am făcut evaluarea transportului înainte de pandemie numărul maxim de călătorii în Cluj-Napoca și în zona metropolitană prin Compania de Transport Public (CTP, n.red.) a fost de aproape 132.000 de călătorii, zilnic. Acestea au fost rezultate din validări de carduri, bilete, validări și mai era un număr extrem de redus de plăți prin SMS. Acum gândindu-ne că se estimează că metroul va transporta 164.000 de călători, nu pot decât să mă întreb de unde provin acești oameni. Pentru că un alt document, Planul de Mobilitate Durabilă, prezentat tot recent (noul PMUD, care urmează sp fie aprobat de municipalitate, n.red.) arăta foarte clar că populația municipiului Cluj-Napoca stagnează, deci nu mai crește, crește mai degrabă populația din comunele de lângă, din inelul unu al zonei metropolitane. Acest număr de 164.000 de călători, în momentul în care va fi gata toată infrastructura, este puțin probabil să se realizeze, dar din perspectiva acestui tip de infrastructură, da, este necesară, pentru că este rapidă, de capacitate mare, rămâne să vedem doar faza de implementare, dacă se va concretiza”, a spus la Forum EBS Titus Man.

O parte din călătoriile consemnate, irelevante pentru metrou

Declarațiile sale au fost completate de Tudor Măcicășan, care a subliniat că dacă metroul va deveni realitate relevanța unora din cele mai circulate linii ale Companiei de Transport Public, 6,7, 25 și 30 se va reduce considerabil.

„Aș vrea să adaug că la cei 130.000 de călători, de fapt jumătate nu sunt relevanți pentru ruta analizată, pentru că se referă și la zone precum Apahida, Baciu, cartierele Zorilor sau Grigorescu, care nu sunt în proximitatea metroului. Mai mult, face trimitere la Modelul de Transport, care a determinat un număr maxim de oameni pe axa Est-Vest, de 7.000 de persoane pe oră / sens. Asta era acum 6 ani, nicidecum o previzionare, dar rezultatul este suprapunerea mai multor linii (liniile CTP amintite anterior, n.red.)”.

De unde vin estimările

Estimarea proiectanților SF-ul pentru metrou, 164.000 de pasageri / zi, se bazează pe datele Modelului de Transport (reprezentare bazată pe calculator a deplasării oamenilor pe o rețea de transport, într-o anumită arie de studiu, conform Planului de Mobilitate Durabilă a municipiului Cluj-Napoca, elaborat în 2015 ) care au indicat o încărcare maximă pe axa est-vest, între strada Câmpului din Mănăștur și Teodor Mihali, Gheorgheni între 4.000-6.000 de călători pe oră pe sens.

De asemenea, aceștia au evidențiat numărul de angajați din zona studiată, de peste 170.000. Cifrele respective ar face din metroul clujean unul comparabil, ca încărcare, cu cele din Torino și Toulouse și mult peste Genova și Brescia.

Ascultați mai jos întreaga emisiune Forum EBS de joi 25 noiembrie 2021:

Ovidiu Cornea

Ne poți asculta și aici: